Kisokos
Általános tudnivalók

Ötlet benyújtása

Szavazás

Megvalósítás
Általános tudnivalók
A Részvételi Költségvetés célja, hogy a Budafok-Tétényben élők közösen dönthessenek a kerületben a fejlesztésekre szabadon felhasználható keretösszeg elosztásáról, a fejlesztések tárgyáról. A közösségi tervezésnek és a közös döntésnek köszönhetően a XXII. kerület élhetőbb, fenntarthatóbb és vonzóbb kerületté válik. A Részvételi Költségvetés általános szabályait a 7/2025. (III. 31.) önkormányzati rendelet szabályozza.
A keretösszeg 2024-ig minden évben 300 millió forint volt, ezt az összeget 2025-re az Önkormányzat megemelte 350 millió forintra. Ehhez az összeghez minden évben hozzáadódik az előző évi Részvételi Költségvetés eredményhirdetése után keletkezett maradványösszeg. 2024-ben nem keletkezett maradvány, kimerült a teljes költség, vagyis 2025-ben összesen 350.000.000 Ft forrás áll rendelkezésre.
Regisztrációra kizárólag XXII. kerületi állandó lakcímmel vagy tartózkodási hellyel rendelkező, 16. életévét betöltött lakos jogosult. Aki már korábbi években regisztrált, annak nem kell újból, a régi regisztrációk érvényesek. Az e-mail cím és a jelszó megadása után jóváhagyási linket küldünk a megadott e-mail címre. A linkre kattintva a bejelentkezés után elérhető lesz a felhasználói profil, ahol a személyes adatok megadása után lehet véglegesíteni regisztrációt.

Ötlet benyújtása
Minden XXII. kerületi állandó lakcímmel vagy tartózkodási hellyel rendelkező, 16. életévét betöltött lakos nyújthat be ötletet, miután regisztrált a Részvételi Költségvetés honlapján. A kisebb közösségek, csoportok sincsenek kizárva a kezdeményezésből, képviselő útján (megjelölve a csoportot) adhatják be ötleteiket. Lehetőség van más szervezetet is megnevezni kedvezményezettként; minden ilyen esetben felvesszük a kapcsolatot a megjelölt szervezettel, hogy nyertes pályázat esetén vállalják-e a pályázatban megjelölt fejlesztés megvalósítását.
A cél olyan projektek megvalósítása, amelyek minél több ember számára jelentenek segítséget, örömet a mindennapokban; emellett pedig szerethetőek és fenntarthatóak. Számtalan infrastrukturális fejlesztésre vonatkozó ötlet érkezik, hiszen ezek hiánya, illetve megvalósulása a leginkább érezhető a kerületiek mindennapjaiban. De ezek mellett olyan ötleteket is várunk, amelyek kulturális, edukációs, fenntarthatósági vagy közösségi célt fogalmaznak meg. Az ötletelés során tekintettel kell lenni:
- a Részvételi Költségvetés kiírás szerinti egy projektre adható maximális összegére:
- a projektértékhatár 2025-ben 75 millió forint,
- szervezet vagy egyesület működési támogatása esetében 7 millió forint;
- arra, hogy az Önkormányzat csak olyan projekteket tud megvalósítani, amelyek műszakilag-gazdaságilag kivitelezhetőek, amelyeknél nincs semmilyen egyéb akadályozó vagy gátló tényező, például a hatáskör hiánya, illetve a fenntartási-, üzemeltetési költsége is vállalható a projektenként megítélhető maximális összeghatáron belül.
(A kizáró okokat ld. a Miért utasították el az ötletemet? pontban.)
Az ötlet beadásakor meg kell határozni annak címét, a megvalósítás tervezett, vagy ajánlott helyszínét, az ötlet részletes leírását, kifejtését.
Az ötletbeadó az ötletét a szavazás megkezdése előtti 5. napig bármikor visszavonhatja.
2025. április 24. (csütörtök) 12 órától 2025. június 25. (szerda) 12 óráig várjuk a javaslatokat.
A benyújtásnál fel kell tüntetni az ötlet címét, a megvalósítás tervezett, vagy ajánlott helyét, illetve röviden össze kell foglalni az ötlet célját. A tervezett helyszínről vagy egy máshol már megvalósult, hasonló ötletről fotó is csatolható, így mások is könnyedén azonosulni tudnak a javaslattal. Ezek mellett érdemes olyan kiegészítő információkat is megadni, amelyek növelhetik az ötlet népszerűségét, ezzel is buzdítva a lakosokat arra, hogy szavazatukkal támogassák a megvalósítását.
Érdemes feltüntetni, hogy milyen közösségi érdekeket szolgál a javaslat, társadalmi hasznossága hogyan érvényesülne. Bízunk abban, hogy ezen információk segítenek abban, hogy minden érdeklődő számára egyértelmű legyen a javaslatok közösségre, a kerület fejlődésére gyakorolt hatása.
Ötleteit a regisztrációt követően a kozossegrekapcsolva.hu felületén keresztül a „Profilom”, majd „Ötleteim” menüpontban, az „Új ötlet feltöltése” gomb megnyomásával hozhatja létre. Az ötlet beérkezését követően automatikus visszaigazolást küldünk a regisztráció során megadott e-mail címre.
Internet-hozzáféréssel nem rendelkező lakosok számára az ötletbenyújtás és szavazás során a Szociális Szolgálat 22. (1221 Budapest, Anna utca 10.), valamint a Klauzál Ház és a Gyermekjóléti Szolgálat munkatársai állnak rendelkezésre segítségnyújtásra. A kerületieket előre egyeztetett időpontban, hétköznaponként 8:00 és 16:00 óra között várják mindkét helyszínen. Időpontfoglalás a Szociális Szolgálat 22.-höz a +36-1/226-0179, a Klauzál Házban a + 36 1 226 0559 telefonszámon lehetséges. A Budafok-Tétényi Család- és Gyermekjóléti Szolgálat székhelyén (1225 Budapest, Nagytétényi út 276.) szintén várják az érdeklődőket ügyfélfogadási időben (hétfő: 8.00 – 18.00 óráig, kedd- csütörtök: 8.00 – 16.30 óráig, péntek: 8.00 – 14.00 óráig). Az alábbi elérhetőségen lehet időpontot egyeztetni: 06-20/529-52-65; 06-1-207-60-24.
Amennyiben ismer olyan személyt, aki szeretne részt venni a Részvételi Költségvetésben, kérjük, tájékoztassa ezekről a lehetőségekről!
A beküldhető ötletek száma nincs korlátozva.
A Polgármesteri Hivatal munkatársai megvizsgálják, hogy a beküldött ötletek minden szempontból (anyagi, műszaki, jogi, hatásköri szempontok) megvalósíthatóak-e a Részvételi Költségvetés keretében. Ha szükséges, az ötletek szövegezését átalakítjuk, illetve rövidítjük az egyértelműbb megfogalmazás érdekében. Ezek csak stilisztikai változtatások, nem érintik az ötlet tartalmát. Ezen változtatásokat az ötlet beadójával minden esetben előre egyeztetjük.
Az ötlet elutasításának oka lehet:
- a megvalósítás és a 12 havi fenntartás összege meghaladja az egy projektre meghatározott maximális keretösszeget: ez 2025-ben 75 millió forint, szervezet vagy egyesület működési támogatása esetében 7 millió forint
- a nem megfelelő helyszín (például nem kerületi önkormányzati tulajdonú terület vagy magánterület, és más helyszínen nem megvalósítható vagy nincs rá megfelelő önkormányzati tulajdonú helyszín, terület)
- hatásköri probléma, vagyis nem Budafok-Tétény önkormányzatának hatáskörébe tartozik az adott feladat és nem lehetséges, vagy nem biztosított átvállalási szándék esetén sem a megvalósítása. Ugyanakkor vannak olyan kiemelten fontos, közhasznú ügyek, amelyekben lehetséges az átvállalás, amennyiben megfelelő lakossági támogatást kapnak. Ilyenek például a gyalogátkelőhelyek
- jogszabályba ütközik a megvalósítása, illetve ellentétes az Önkormányzat egyéb Programjával vagy Stratégiájával
- a projekt – az Önkormányzat vagy más beruházása által – már folyamatban van;
- az ötlet magánérdeket szolgál (saját vagy egy meghatározott termék vagy szolgáltatás megvalósítása, népszerűsítése);
- megvalósításával nem érvényesül a társadalmi hasznosság elve.
Az elutasításról – és annak okáról – a szavazás megkezdése előtt legkésőbb 7 nappal írásban tájékoztatjuk az ötletbeadót.
Bizonyos ötletek azért nem jutnak el a szavazásig, mert az ötletgazda például magántulajdonú területet jelölt meg a megvalósítás helyszíneként vagy alulbecsli a fenntartási költséget. Annak érdekében, hogy ezek az egyébként kiváló ötletek is esélyt kapjanak, a Polgármesteri Hivatal munkatársai javaslatot tehetnek az ötletgazdának a benyújtott ötlet módosítására, vagy kiegészítésére, de csak abban az esetben, ha kizárólag technikai részletet kell módosítani, hiszen az ötletmentés célja, hogy az eredeti ötlet megtartásával segítsünk. A módosításra az ötletgazdával történő egyeztetés után kerülhet sor.
A tartalmában nagyon hasonló javaslatot benyújtó ötletgazdák az Önkormányzat javaslatára dönthetnek úgy, hogy együttműködnek, így a projekt nagyobb eséllyel kerül ki győztesként a szavazási időszakban. A tartalmukban vagy helyszínükben egyező, vagy lényegüket tekintve hasonló ötletek – az ötletbeadóval történő konzultációt követően – összevonhatók.
A Polgármesteri Hivatal szakemberei érdemben megvizsgálják, hogy a beküldött ötletek minden szempontból megvalósíthatóak-e a Részvételi Költségvetés keretében. Ha szükséges, az ötletek szövegezését átalakíthatjuk, illetve rövidíthetjük annak érdekében, hogy a szavazásnál közérthető módon szerepeljenek. (Ezek nem tartalmi, csak stilisztikai változtatások). Ezekről a változtatásokról az ötletgazdát mindenképpen értesítjük.
Azokat az ötletgazdákat, akiknek a javaslata valamilyen okból elutasításra kerül, tájékoztatjuk az elutasítás okáról. A budafok-tétényi lakosok szavazással döntenek majd arról, hogy mely projektek valósuljanak meg.

Szavazás
Mindenki szavazhat, aki XXII. kerületi állandó lakcímmel vagy tartózkodási hellyel rendelkezik, betöltötte a 16. életévét, és regisztrált a Közösségre kapcsolva honlapon. Aki már korábbi években regisztrált, annak nem kell újból, a régi regisztrációk érvényesek. Szavazni kizárólag jóváhagyott regisztrációval lehetséges. Azok a lakosok is szavazhatnak, akik nem adtak be a Részvételi Költségvetéshez kapcsolódóan ötletet.
2025. szeptember 1. (hétfő) 12 órától 2025. szeptember 30. (kedd) 12 óráig várjuk a szavazatokat.
Minden regisztrált kerületi lakos összesen hat szavazattal rendelkezik, de nem szükséges mind a hat szavazatot felhasználnia.
Egykörös szavazásban dől el, hogy mely ötletek kerülhetnek be a nyertesek közé. A szavazók a mindösszesen hat szavazatukat tetszőlegesen leadhatják bármely projektre, de egy javaslatra egy szavazó csak egy szavazatot adhat le.
Szavazni a regisztrációt követően a kozossegrekapcsolva.hu felületen, a főoldalon található „Szavazok” gomb megnyomása után van lehetőség a listázott ötletekre. A szavazatok véglegesítése, azaz beküldése után azok módosítására nincs lehetőség.
Internet-hozzáféréssel nem rendelkező lakosok számára a “Hogyan lehet ötleteket benyújtani?” kérdés alatt bemutatott helyeken lehet szavazni előzetes időpont egyeztetéssel. Amennyiben ismer olyan személyt, aki szeretne részt venni a Részvételi Költségvetésben, kérjük, tájékoztassa ezekről a lehetőségekről.
Az ötletet benyújtók bármilyen, másokat nem sértő vagy jogszabályba nem ütköző módon kampányolhatnak javaslatuk mellett, például lakókörnyezetünkben személyesen, plakát, illetve szórólap segítségével vagy a közösségi média felületüket használva.
Az Önkormányzat a beérkezett szavazatok száma alapján állapítja meg a nyertes projekteket, a legtöbb szavazatot kapott javaslattól indulva sorban, a rendelkezésre álló keretösszeg kimerüléséig. Az önkormányzat a sorrenden nem változtat.
2025. október 4-én (szombaton) hirdetjük ki a győztes projekteket.
A kozossegrekapcsolva.hu felületen, a „Győztesek” menüpontban tesszük közzé a nyertes projekteket. Az ötletgazdákat a regisztráció során megadott elérhetőségek egyikén külön is értesítik a Polgármesteri Hivatal munkatársai.

Megvalósítás
A megvalósítási időszak az eredményhirdetést követően kezdődik meg, mely során felvesszük a kapcsolatot az ötletgazdával, bevonva őt a tervezési folyamatokba. Az ötletek megvalósítására az Önkormányzatnak 36 hónap áll rendelkezésére, de a végrehajtás során – ahol az ötlet sajátossága ezt megengedi – törekszünk a minél előbbi megvalósításra. Az ötletek kivitelezésének folyamatát a www.kozossegrekapcsolva.hu oldalon, valamint a kezdeményezés Facebook oldalán követhetik figyelemmel.A megvalósult projektekről azok igénybe vevőit 5 éven keresztül kihelyezett táblákon tájékoztatjuk arról, hogy az adott projekt a Részvételi Költségvetés keretében jött létre.